ققنوس خیس

انگار که هست هر چه در عالم نیست / پندار که نیست هر چه در عالم هست

ققنوس خیس

انگار که هست هر چه در عالم نیست / پندار که نیست هر چه در عالم هست

من ؛بی؛ ادبم !!

اگر ادب به معنی رعایت آدابی است که تو می گویی ، من با کمال میل اعلام می کنم که بی ادبم !! چرا که من خودم آداب دانم و آداب دارم !  

 

من به ساطوری به نام ادب اعتقادی ندارم . نیازی به توضیح بیشتر هست ؟ 

 

اگر دولت را به معنی نیک بختی در نظر بگیریم ، به نظرم دولت مرد به از ادب اوست ! حالا شاعر هر چه می خواهد گفته باشد !

نظرات 21 + ارسال نظر
شقایق پورصالحی چهارشنبه 10 فروردین 1390 ساعت 20:17 http://shaqayeq.blogfa.com

بازم مرسی
دارم میخونمتون...

سلام و ممنون :)

سعید چهارشنبه 10 فروردین 1390 ساعت 22:56 http://ganjineh.mihanblog.com/

به جمع بی ادبا خوش اومدی

ما که از این جمع جدا نبودیم ;)

نیکادل پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 00:28 http://aftabsookhte.blogfa.com

نتیجه ناگزیر:
هر بی ادبی با آدابه!
هر هیچی نداری بلاخره یه چیزی داره
سلام ققنوس

سلام نیکادل
از تو که ریاضی خوندی بعیده همچین نتیجه گیری ای ! :)
چه جوری تونستی تو نتیجه گیری سور عمومی بزنی ؟

درخت ابدی پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 02:03 http://eternaltree.persianblog.ir

ای بی‌ادب بکوش که صاحب ادب شوی!
آخه ساطور چه کلمه‌ایه که به کار می‌بری؟!
سخت نگیر قربونت.
سلام.

ما که نخواهیم کوشید ;)
ساطور کلمه ایه که آزادی نوشتن و گفتن را تکه تکه می کند !!
مخلصیم ، سلام

دایناسور پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 07:54 http://1dinosaur.persianblog.ir

سلام
من نسبت به اینکه می گند این کار زشته حساس شدم.
هر کاری که خوششون نمیاد می گند زشته و لب ورمیچینند. بعدش خودشون هرکاری بخواند می کنند.
ما باادب خودمونیم و بی ادب اونا.

سلام
به نظر من کار زشت در یه موقعیت خاص خودش رو نشون می ده...
امان از این لب ورچیدن ها !! حکایتی است برای خودش

ناتاشا پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 08:50

بالاخره بی ادبی شما یا آداب دار و آداب دانی؟؟ تکلیف ما رو مشخص کنین بی زحمت!

سلام ، خوش اومدی.
نکته همین جاست ، من می گویم کسی نمی تواند به من بگوید به فرض فلان شعر من بی ادبی است ! می تواند بگوید ولی من به حرفش اهمیتی نمی دهم. من آداب خودم را دارم.
ادبی که ما از آن دم می زنیم یک قرارداد است ، قراردادی که کمی کلی است و من قراردادهای کلی را در حوزه ی شخصی خودم بر نمی تابم ... اما برای خودم آدابی هم دارم و خیلی باری به هر جهت نیستم :)

نیکادل پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 09:14 http://aftabsookhte.blogfa.com

دوباره سلام
در مورد کامنتی که برام نوشتی با ادب و احترام باید عرض کنم روی سخن من ققنوس نبود، یه نتیجه گیری کلامی بی جهت بود، در ضمن من فکر می کردم تو بیشتر از من ریاضی خونده باشی، این نتیجه گیری ایراد ریاضی نداره

دوباره سلام
اگر مراد ققنوس نبود که هیچ ، اصلن دیگر نیازی به بحث نیست ، از اولش هم باید می دانستم که مراد ، مراد است دیگر ، ققنوس هم ققنوس !!
اما ؛ تو یک نتیجه گیری عمومی کردی ، در حالیکه من از من گفتم !
من این تعمیم کلی ات را اشتباه می دانم ، هر چند تعمیم فرد به فرد را می پذیرم
استقراء هم نمی شه بهش گفت آخه ...
حالا استدلال تو برای درست بودن حرفت چیه ؟ می شنویم ! ;)

لیلا پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 15:39 http://panjarekhuneman.persianblog.ir

نقد فیلمهات جالب بود

:)

منیره پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 17:45 http://booyedoost.blogfa.com

سلام ققنوس جان
آداب جمع ادب است
پس تو بیشتر از من این یه قلم رو داری بلا می سر :))
اما این پست من رو یاد یک جمله انداخت .
" بدان که حقیقت را نمی دانی , پس سر به زیر و متواضع آن را جستجو کن ."
کجا خونده بودمـــــــش ؟

سلام
آن تواضع از پی اعتراف فرد به نادانی می آید ... و من هم جمله ی معروف سقراط را سر لوحه ی خویش قرار داده ام ؛
می دانم که نمی دانم ، همین را هم به سختی می دانم !!
...
منظور من از این پست اصلا و ابدا پاسخ دادن به یک فرد ، یا افراد خاص نیست ... قصدم مبارزه با ارزشهای جمعی بت شده است ... ارزشهایی که همه از دم قراردادی هستند ، اما مقدس شده اند ... در پستهای بعد بیشتر خواهم نوشت.

منیره پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 19:24 http://booyedoost.blogfa.com

ولی داداش تو نوشتی : تو می گویی ...
هر کی بخونه فکر میکنه با خودشی ! برای همه می خای بنویسی با تونبودم ؟ اگه با من یا هر توی دیگه ای که احیانن با ادب هم هست نیستی , خب پس با کی هستی ؟
کلن با همه بودی ؟ ( هندٍم بدتر ) یه پست میزاری هر چی ادب رو به چالش می کشی ؟ پس با رئیس جمهور 63 در صدی چه فرقی می کنی ؟ اون هم با یه اره دسته ساطور ادب رو قطع کرده و با زیبایی در نگاه و چهره معصوم ریزه میزه اش فریاد می زنه " آّ ب رو بریز همو..."
***
ای وای روم سیاه جان برار مقایسه یه ققنوس با یه موش کثیف اصلن زیبا نیست . بزار به حساب بی هنری من

اتفاقن قرار است هر کسی که بخواند فکر کند که با خودش هستم ! یعنی مخاطب من هر کسی می تواند باشد ، هر تویی که آن شرایط را دارد می تواند باشد ، اما یک توی خاص نیست ...
ادب را به چالش می کشم ، چون ادب را می شود مانند بسیاری از حرفهای لوکس دیگر به چالش کشید ! من طرفدار بی ادبی نیستم (نیازی هم ندارم که در گوش عالم و آدم بگویم که من با ادبم !!)، اما حرفم این است که من هر جا بخواهم می توانم بی ادب باشم ... من بار ادب را همیشه بر پشتم حمل نمی کنم ... این منم که تعیین کننده ام ! من برای این من خودم ارزش قائلم نه ارزشی به نام ادب و یا امثالهم !!
بابت مقایسه هم اصلن ایرادی نداره ... ولی اون کی مثل من حرف زد ؟ و کی این حرفها رو زد ؟ برای اینکه متوجه منظور پست بشوی هم احتیاج به توضیح بیشتری از جانب من است و هم تفکر بیشتر از جانب تو ... باز هم تکرار می کنم که این مقایسه و حتی نسبت دادن من به آدمای بدتر از اون ، اصلن باعث ناراحتی من نیست ...ولی ایراد اینجاست که بحث رو خوب متوجه نشدی خواهر من ...

نازنین پرستو جمعه 12 فروردین 1390 ساعت 01:22 http://booyedoost.blogfa.com

سلام دایی جون
به من سر نمی زنی

سلام عزیزم
من که سر می زنم ...

فرزانه جمعه 12 فروردین 1390 ساعت 02:37 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام ققنوس
نمودار ادب را رسم کردی رفت پی کارش ... چیزی که ازش دل پری داری گمانم ادب نیست ....سخت نگیر

سلام فرزانه ، رسیدن به خیر
من دلم پر نیست ! ولی کم کم دارد از این ارزشها و ارزش گذاریهای مسخره پر می شود !
این شروع همان بحثی است که یک زمانی ، چند ماه پیش ، به خودت قول انجامش را داده بودم !!

منیره جمعه 12 فروردین 1390 ساعت 10:48 http://booyedoost.blogfa.com

خیلی زیاد خوشحال میشم با حوصله بیشتر و بدون اینکه خودمون رو (خودت) رو عصبی کنیم به این بحث ادامه بدیم . حتمن به نتایجی خیلی بهتر از الان میرسیم .
عزیز من شما با دو خط حکم صادر کردن نمی تونی به اندازه یه مقاله پیام صادر کنی . می دونم این حکم رو برای خودت نوشتی فقط خودت و قاعدتن نباید به کسی بر بخوره و اون "تو" رو به کس خاصی نگفتی , اما جامعه مگه کسایی به جز "من خاص " و "تو عام " هستش ؟ اگه اون مقایسه بی رحمانه رو نوشتم که بابتش با صدای بلند عذر می خوام هدفم این بود مواظب باشیم که با برداشتن ساطور ادب تبر بی نزاکتی خردمون نکنه . صد البته من و همه دوستان عزیز میدونیم ققنوس ما آداب دان است و بحث فقط در مورد این دو خط هست . اگه توی این مدت آشنایی از دست نوشته ها نتونیم همین قدر همدیگر رو بشناسیم که واویلاست برارکم .
بخش کوتاهی از برنامه هفت رو اینجا از پارازیت میدیدم که آقای ... شروع به نقد فیلم های مسعود کیمیایی کرده بود توی برنامه زنده از کلماتی استفاده کرد که در واقع توهین به شخصیت کیمیایی بود نه نقد فیلم.
"چرت و پرت " یکی از توهینهاش بود بقیه رو نمی تونم اینجا بنویسم . قصد من زبانم لال شبیه دانستن اندیشه تو با اون بی ادب جیره خوار نیست . اما اگه این دو خط که نوشتی سر مشق بشه میشه به اون حق داد . او هم مدافع اندیشه خودشه ودر بیانش بی پروا . آقا هم که پشتشه خوش به حالشه . همه از قوانین دست و پا گیر خسته ایم هنوز آستین کوتاه اون جا جرم محسوب میشه واقعن توی اون شرایط کلمه ادب معنیش عوض میشه من وهمه میدونیم منظور تو از ادب همون ادبیه که سی و چند ساله به بهانش خفمون کردند و خودشون میدان دار بی ادبی شدند اما کاری نکنیم وضع از اینی که هست لااقل توی خونواده کوچیک خودمون خطر ناک تر بشه .
در ضمن تا هرچی توی ذهنت هست رو بیرون نریزی من از 5000 کیلومتر چه جوری بخونمش برار جان . باز اگه تهران یا انزلی بودم عینکم رو هم میزدم شاید
من هستم. داداش مواظب خودت باش.

می تونم با اطمینان تمام بگم که من از بحث و گفتگو عصبانی نمی شم ! من درسته که "خاشه جونم" ولی پوستم کلفت تر از این حرفاست ... پس خیالت راحت باشه و هر چی که دلت خواست بگو و نیازی هم به عذرخواهی نیست ...
......
در مورد اینکه گفتی با دو خط نوشته نمی تونم به اندازه ی یه مقاله حرف بزنم ، درست می گی ! ولی این رو هم در نظر داشته باش که من دو خط توی پست نوشتم ولی تو کامنتها مدام دارم موضوع رو می شکافم و اینها از هم جدا نیستند.... و این قول رو هم دادم که ادامه هم بدم ...
.....
این که می گی به کسی بر بخوره یا نخوره ... باید بگم که اصولن ما نقد می کنیم برای اینکه به کسانی بر بخوره ، اگه نقدمون به هیج کس هیچ برخوردی نداشته باشه ! مسلمن نقدمون به درد لای جرز می خوره !! بحث توهین با بحث بر خوردن به کسی فرق می کنه ، من به کسی توهین نکردم ، اما می نویسم تا نظرم به کسانی بر بخورد !
......
جامعه غیر از من و تو و ما نیست ... اما من دوباره تاکید می کنم که من درباره ی من نوشتم. و این را حتمن در نظر داشته باش که من برای جامعه حکم صادر نکردم ! چرا که معتقدم هیچ حکم کلی و قابل تعمیمی وجود ندارد ! آن احکام کلی ای که در جوامع می بینی چیزی جز قرادادهای هدف دار نیستند ، و قراردادها را نیز می شود فسخ کرد و یا به قول تو زیر سوال برد ... حرف من این است که این قراردادها نباید شکل مقدس و نقدناپذیر به خودشان بگیرند.
....
درباره ی مسعود کیمیایی گفتی ... من به جناب کیمیایی کاری ندارم ، اما در این سینما تا دلتان بخواهد فیلم چرت و پرت ساخته می شود ... من آن منتقد را هم نمی شناسم ... اما من هم به خودم اجازه می دهم که بگویم مثلن نود درصد فیلمهای خانوم تهمینه میلانی چرند مطلق است ! حالا می خواهد به ایشان بر بخورد یا نخورد !! چرند ، چرند است ، و من هیچ ابایی ندارم که به چرند بگویم چرند !!
....
همه ی بحث سر این است ، لطفن دقت کن ، نوشته ی من ، دو خط نوشته من سرمشق نیست ، حکم کلی نیست ، من به سر مشق و حکم کلی بی اعتقادم !! به همین جمله ی آخر اگر دقت کنی ، حداقلش این است که متوجه منظور من می شوی ...
....
روحیه ات را برای گفتگو تحسین می کنم ، و همین که می توانی دوستی را از بحث و جدل تفکیک کنی قابل ستایش است (گل)

منیره جمعه 12 فروردین 1390 ساعت 16:54 http://booyedoost.blogfa.com

آن چه که تو با این توضیح روشن بی ادبی می نامی پس منم بی ادبم ! برای من هم کم پیش نیومده که پا روی مقدسات بزارم . شاید تفاوت من و تو در این باشه که من اسمش رو بی ادبی نمیزارم . اتفاقن برای حفظ ادب و رسوندش به بچه هام همه چیز رو قابل نقد میدونم . همه چیز رو بدون استثنا
ونقد هر چه بی رحمانه تر باشه نتیجه بخشتر هم هست . اما این که اسمش بی ادبی نیست . اگه من هم هم صدا با نقد گریزان اسم این رو بی ادبی بزارم بعد این کلمه رو چه جوری برای نازنین معنی کنم بگم ادب همون بی ادبیه و ...
به قول دوست عزیزمون درخت ابدی سه نقطه ها *که ادبیاتمون رو عوض کرده اگه "با " و " بی" هم جابه جا بشن چی میشه ؟ نمی دونم شاید هیچ اتفاقی نیافته شاید چیزی بشه که کاش نشه .
تا وقتی که مبنای زشتی و زیبایی تو ایران خراب شده عزیز احترام به نظر عموم نباشه این دست گرفتاری ها رو داریم گمونم میشه تا ابد .
اینجا خیلی ها از دیدن مردان با ریشهای طالبانی بیزارند از دیدن زنان محصور در چادر و پوشیه هراسانند حتا روسری نصفه نیمه من رو خیره نگاه میکنند اما قانونی هست که به رعایتش خو کردند اینجا پوشش آزاده اگه یه دیونه ای آتو دست کوتوله های سیاسی میده جریمه اش رو هم میده
پس می شه همه چیز گفت تا وقتی که حریم افراد رو محترم بشمری اما نمیدونم اونجا دیگه چی ملاک درستی کارهاست . نگرانم از این همه که گرفتارش هستیم بدتر بشه اونم به دست کسانی مثل من و تو با تمام نیکی در پندار مان. من از توضیح شفافت جوابم رو گرفتم و با اینکه
میدونستم چی می خوای بگی اما می خواستم بگی که نا گفته نمونه دوست ارزشمند خواهر !

*برداشت من از فرمایشات درخت

تی قوربان ، خاخورجان :)

ابراهیم ابریشمی جمعه 12 فروردین 1390 ساعت 18:15 http://avakh.blogsky.com

ضمن عرض ادب(؟!) و احترام و تبریک سال نو.
راستی یک سوال داشتم:
برای کسی که نه ادب دارد و نه آداب داند و نه دولت دارد و ..... چه باید گفت؟

دست روی دلم مگذار !! که اگر بخواهم همه آن چه در دل و در سر دارم بنویسم ....
ممنون از تبریکت (گل)

سفینه ی غزل جمعه 12 فروردین 1390 ساعت 18:57 http://safineyeghazal.persianblog.ir

سلام
خوبی؟ اینجا چه خبره؟
ادب زیادیش حوصله سر بر و دست وپا گیره ولی ساطور.... فکر نکنم.

سلام
مرسی ... اینجا خبر خاصی نیست ، فقط عید قربان گرفته ام برای ارزشهای به طور نسبی بی ارزش !!
جمله ی آخرت نشون می ده که حتی بین خودمون هم ، ادب تعاریف متفاوتی دارد و برداشتهای مختلفی از آن می شود !

سید مهدی موسوی شنبه 13 فروردین 1390 ساعت 02:39 http://bahal14.persianblog.ir

داداش
ما که در ریدر فعال شده ایم

مخلصیم

نیکادل شنبه 13 فروردین 1390 ساعت 10:01 http://aftabsookhte.blogfa.com

سلامی دوباره
استقرا چرا؟
خیلی ساده است و یه اصله، شما گفتی من نوعی اگر ادب نداره اما آداب دانه و آدابی برای خودش داره، من هم گفتم هر کسی هر چیزی رو که نداشته باشه، اون فقدان خودش به معنی داشتن چیزی است چرا که :
تهی زیر مجموعه هر مجموعه ای هست، زیر مجموعه خودش هم هست، اما کی می تونه تهی رو پیدا کنه؟ و کی می تونه وجود مجموعه تهی رو انکار کنه!

سلام
عجب !!
من مثلن می گویم من آدم بی پولی هستم ، اما یه هزار تومنی ته جیبم مونده ...
و تو از این نتیجه می گیری که هر کسی که می گه من بی پولم ، یه پولی ته جیبش داره ؟؟ من سوالم این بود که "هر کسی " رو از کجا آوردی ؟ چطور تعمیم دادی جمله ی من رو ..
این که می گویم من بی ادبم به معنی تهی بودن من از ادب نیست ، چرا که بعدش گفتم من آداب دارم ... تازه اگر هم نمی گفتم باز نمی شه یه همچین چیزی رو گفت ...
نیکادل جان با عرض پوزش ، استدلالت در این مورد اشتباه است .

میله بدون پرچم یکشنبه 14 فروردین 1390 ساعت 13:12

سلام
آینه!!
(از این آیکون تا حالا استفاده نکرده بودم...همینجوری)
اقا یه کلاس ریاضی جدید بگذارید واسه ما یادمون رفته

سلام
:)) یادش بخیر آینه !!
در مورد کلاس ریاضی بماند ، به همراه کلاس داستان نویسی آن را هم می رویم !!
ظاهرن بنده نیز چیزی از ریاضی نمی دانم ... :)

افسانه جمعه 19 فروردین 1390 ساعت 00:37

چه خوش گفتی ...

بلندمرتبه باد ادبی که بر پایه های خودش استوار است نه بر میله های کج و کوج و باد و طوفان دیده ی قرنها!

نجیبه محبی جمعه 26 فروردین 1390 ساعت 12:47

ساطوری به نام ادب ؛ عبارت تامل انگیزی است ؛ اگر ادب اخلاق اجباری جامعه باشد ساطور است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد