ققنوس خیس

انگار که هست هر چه در عالم نیست / پندار که نیست هر چه در عالم هست

ققنوس خیس

انگار که هست هر چه در عالم نیست / پندار که نیست هر چه در عالم هست

اثیری 3(قسمتِ آخر)

3-  ؟

شک ندارم! حتمن برای شما هم پیش آمده؛ این که تصویری را می بینیم، در لحظه به فکر فرو می رویم، چرا که فکر می کنیم عین ِ این تصویری را که در زمان ِ حال می بینیم در گذشته نیز دیده ایم. نمی دانیم خواب دیده ایم و یا در بیداری چنین تصویری را دیده ایم، اما شک نداریم که عین همین صحنه و همین اتفاق را دیده ایم. درست است دیگر؟ حتمن این موضوع برای شما هم اتفاق افتاده است، در چنین لحظاتی ذهن ِ آدمی گیجیِ خاصی می گیرد! یک جور ابهامِ نشئه دار که برای لحظاتی پلِ زمان را در ذهن می شکند و ذهنِ تو را بین زمانِ حال و گذشته غرق می کند! چرا که دیگر آن پل نیست که دو زمان ِ مختلف را به هم متصل کند. پل ویران شده است. این طور نیست؟ در همان لحظه ی مبهمِ پر از نشئه ی ترس، ما کاملن یقین داریم، این تصاویر که حال می بینیم را قبلن دیده ایم. نمی دانم چگونه است که شک نداریم به این موضوع، یعنی نمی دانم که چطور به این نتیجه می رسیم که شک نداریم، اما راستش برای من هم چنین اتفاقی رخ داده است که آن چه اکنون می خواهم درباره اش بنویسم مربوط به آن می شود.

شب بود و من توی ماشینی که به جز من یک سرنشین ِ دیگر هم داشت نشسته بودم. ماشین توقف کرده بود و دور و برِ ماشین، آن طور که از شیشه ها پیدا بود هیچ کس نبود و فقط جنگل بود، شب ِ سنگینی بود. از آن شب هایی که انگار وزنِ هوا روی نفس کشیدنت سنگینی می کند. چند سگ در اطراف ِ ماشین بودند و با پارس کردنهایشان سکوت ِ سردِ شب را می شکستند. با این همه من اما احساس ِ امنیت می کردم. کسی که کنارم بود از دوستانم بود و این، احساس ِ امنیت را به من می داد.

در هیمنجا خوب است این را هم بگویم! بد نیست بدانید که من تازگی به نتیجه ای رسیده ام و آن هم این است؛ همیشه کسانی که به آدم احساس ِ امنیت و یا هر احساسِ دیگری را می دهند، بیشتراز هر کسِ دیگری می توانند آن احساس را از آدم بگیرند. و این موضوع برای من بسیار واضح و ثابت شده است. واضح تر از این هم مگر وجود دارد؟ کسانی که چیزی برای دادن نداشته باشند، و یا لااقل مدعیِ دادنِ چیزی نباشند، چگونه می توانند آن چیز را از آدم بگیرند؟ البته این نکته را هم در نظرداشته باشید که وقتی ما داریم در موردِ چیزهای لمس ناشدنی حرف می زنیم، دادن ها و گرفتن ها هم متفاوت می شود. در مورد ِ چیزهای لمس ناشدنی، نمودِ دادن ها شاید ندادن ها باشد و نمودِ گرفتن ها شاید نگرفتن ها! روانِ آدمی پیچیده تر از این حرف هاست. و روانِ خودساخته ی آدمی همان بخش لمس ناشدنی آدمی است، و احساسِ امنیت و ... زیر مجموعه ی روانِ آدمی است.

داشتم می گفتم... توی ماشین نشسته بودم که همان احساس به من دست داد. همان اتفاقی که در موردش با هم صحبت کردیم. ناگهان تصاویر همه برایم آشنا شدند. انگار که همه را قبلن دیده ام، هر چند هنوز برایم مفهوم ِ خاصی نداشت. تنها احساس می کردم که تصاویر آشناست. باید بدانید که همیشه همه چیز از یک احساس شروع می شود. از یک احساسِ بی مفهوم. همان طور که زندگیِ ما هم این گونه شروع شد. خالی از مفهوم و با یک احساس. احساس ِ بودن. و حالا من لبریز از این احساس بودم. راستش را بخواهید کمی ترسیده بودم. نگاهی به اطرافم کردم، بله! ترسم بی مورد هم نبود. حجم بی رنگی که قبلن دیده بودمش، و در موردش گفته بودم، از شیشه ی ماشین داخل شد. روبروی ما ایستاد و نگاهی نافذ به چشم های دوستم انداخت، هر چند اتفاق ترسناکی نبود اما من که تمام ِ این تصاویر را قبلن دیده بودم و با نگاه و سنگینی این حجم ِ بی رنگ آشنا بودم, به شدت ترسیدم. برگشتم تا نگاهی به دوستم بیندازم، اما آن چه که می دیدم باورکردنی نبود برایم. او همان مردِ درشت هیکلی  بود که درباره اش برایتان نوشته بودم، با صورتی کج شده، و خنده ای کریه که بر لب داشت. از ترسِ زیاد، احساسِ تهوع شدیدی به من دست داد. خواستم فرار کنم، اما درها باز نمی شدند. فهمیدم که باید بمانم. نمی دانم این را تجربه کرده اید یا نه؟ اما واقعیت این است که آدمی گاهی راهِ فراری ندارد، البته کسانی می توانند این بن بست را تجربه کنند که دشمن داشته باشند. و هر چند شاید کمی عجیب و غریب باشد این حرفم در نظرتان اما باید بگویم که، باز هم کسانی می توانند دشمن داشته باشند که دوست داشته باشند. اجازه بدهید واضح تر بگویم، کسانی می توانند بن بستی بی هیچ راه ِ فرار، را تجربه کنند ، که یا همه ی دشمنانشان به یک شکل در آمده باشند و علیه او باشند و یا اینکه همه ی دوستانشان به یک شکل در آمده باشند، به شکل ِ دشمن. و لازمه ی همه این ها داشتنِ دوستان یا دشمنان است.

و من حالا در یک بن بست ِ این چنینی گیر افتاده بودم. بن بستی که در آن راه پس و پیشی نداشتم.  قدرت ِ تحلیلی هم برایم نمانده بود، نمی دانستم چه اتفاقی دارد می افتد. تنها چیزی که می دانستم تصاویری بود که از پیش دیده بودم. همیشه تنها چیزهایی که ما می توانیم بگوییم، می دانیم، چیزهایی هستند که به آنها شک نداریم، و من تنها چیزی که می دانستم همین تصاویرِ تکراری بود! همان طور که گفته بودم، من هم مثلِ شما، این تصاویر تنها چیزهایی بودند که به آنها شک نداشتم.

من همچنان مشغول تقلا برای فرار بودم و این در حالی بود که در همان حال بن بست را می دیدم و درک می کردم. و این یعنی بیهوده کاری! می بینی که راهِ فرار نیست، اما تلاش می کنی همچنان. درستش این است که آدم نباید کارِ بیهوده انجام دهد، اما من تازگی این طور فکر می کنم که اگر چنین نکند، پس اصلن نباید هیچ کاری انجام دهد. اتفاقن گاهی از دلِ همین بیهوده کاری ها، کارها و اتفاقات بزرگی بیرون می آید! مثلِ خیلی از آثار ِ هنری، شورها، شرها، زندگی ها، تولدها و ...  بله، و جالب اینجاست که در همین اوضاع و احول این اتفاق بزرگ از دل ِ تلاش و تقلای بیهوده ام برای من نیز رخ داد. در حین ِ تکان خوردن های من برای فرار، دستم به صورت ِ اتفاقی به داشبوردِ ماشین خورد و درش باز شد. آن چیزی که در یک آن دیدم شگفتی و ترس و یقینم را دو چندان کرد. چاقو بود. و من دیگر هیچ شکی نداشتم که این همان چاقویی بود که قبلن در دست ِ آن مردِ درشت هیکلی که روی من افتاده بود و می خواست با چاقو شکمم را پاره کند، دیده بودم. اگر من به این همان بودن ِ چاقو شک نداشتم، پس به اتفاقاتِ بعدی هم نباید شک می کردم. یعنی او قصدِ جانم را داشت. همینجا می توانم به شما این را قول بدهم، آدمی وقتی که تصاویرِ آینده را بداند و به دانستن ِ خودش یقین داشته باشد، تمام ِ تصمیماتش آنی می شود. در یک آن تصمیمم را گرفتم، چاقو را برداشتم، با تمام ِ توانم در حالیکه پیشانی ام عرق کرده بود و چاقو از لرزش ِ دستانم می لرزید، با دو دست چاقو را با زحمتِ زیاد تا بالای سرم بردم. چشم هایم را بستم و چاقو را به سمتِ مردِ درشت هیکل پایین آوردم. ناگهان از خواب پریدم. 

                                                              پایان

نظرات 16 + ارسال نظر
ققنوس خیس دوشنبه 21 فروردین 1391 ساعت 12:54

این سه قسمت احتیاج به یک ویراستاری ِ کلی دارد! اما با این همه به همین شکلش هم کارِ بدی نشده است. راضی ام ازش :)

منیره دوشنبه 21 فروردین 1391 ساعت 15:19 http://rishi.persianblog.ir/

مرز میان واقعیت و خیال چنان در هم تنیده است اینجا که برای تشخیصش باید دوبار خواند .
داستان قشنگی شده ... ترسناک و واقعی .

اما در مورد دادن ها و گرفتن ها
اگر کسی چیزی برای دادن به دوستی که واقعن دوسش داره داشته باشه ... اگر اون کس واقعن دوست باشه ... هرگز دوستش رو به گرفتن ها وابسته نمی کنه .
داد و ستدهای غیر ملموس به مراتب خطرناک تر از ملموسها و قابل شمارش هان .
گاهی باید به جواب ندادن ها امیدوار بود و گاهی باید از آن ها دلخور ...
باید ها و نباید ها رو ما می سازیم ... چرا به نفع خودمون نسازیمشون .. بدون زیر پا گذاشتن حق کسی .

کامنتت رو دوست داشتم اما یه جاهایی که داری به شخصیت ِ داستانم پند ِ اخلاقی می دی رو نه ;)

منیره دوشنبه 21 فروردین 1391 ساعت 15:22

میگم ققنوس خیس !
یه وقت از سر نزدن به ما شرمنده نشی داداش ...
می دونم کامنت گذاشتن فعلن برات امکان نداره .. نوشتی برای دوستان .
نه که وقتی امکان داشت خیلی می نوشتی ..

والااااا !
سر زدیم که شرمنده نباشیم! هر چند دشمنم شرمنده.

[ بدون نام ] دوشنبه 21 فروردین 1391 ساعت 15:23

این "3_ ؟ " یعنی چی ؟

به آن پل ِ زمان که فرو ریخت دقت کن ...

مرمر دوشنبه 21 فروردین 1391 ساعت 18:16 http://freevar.persianblog.ir

به نظرم که خیلی خوب بود. سه تاش رو پشت هم بخونی متوجه قوت بیشترش میشی..
ادامه بده
دستت به سر ما!

مرسی که وقت گذاشتی و سه تاش رو پشت ِ هم خوندی...

آنتی ابسورد سه‌شنبه 22 فروردین 1391 ساعت 15:43 http://anti-absurd.blogfa.com

با سلام،پیرو تذکر دوستمان "کرکس پیر" مبنی بر نادرست بودن نام وبلاگ،خواهشمند است نام جدید را که پس از تحقیق و پرس و جو درستیش برایم به اثبات رسیده به جای نام قدیم جاگزین کنید.نام قدیم:anti-absord و نام جدید:anti-absurd.سپاسگزارم.

جایگزین کردیم :)

سید مهدی موسوی سه‌شنبه 22 فروردین 1391 ساعت 23:22 http://bahal22.persianblog.ir

دلتنگی...
راستی به آن شعرت لینک دادم...

و این افتخار, بزرگی است برای من... سپاس شاعر... در اولین فرصت خدمت خواهم رسید...

قصه گو چهارشنبه 23 فروردین 1391 ساعت 17:40 http://khalvat11.blogfa.com/

خدا رو شکر که از خواب پریدی وگرنه یه مرتبه می دیدی که چاقو فرو رفته تو پهلوی دوستی که به تو امنیت می ده.
این جمله بد جوری منو به فکر فرو برد: همیشه کسانی که به آدم احساس امنیت ...
راستش این جمله رو با تمام وجود درک کردم چون قبلن تجربه اش کردم.
یادآوری تلخ اما آموزنده ای بود.

از کلمه ی آموزنده خوشم نمی یاد!
ممنون که خوندی ... و خوشحالم که تاثیرگذار بود.

مهرآیین پنج‌شنبه 24 فروردین 1391 ساعت 10:13 http://mehraeen.blogsky.com

سلام بر ققنوس
فضای تریلوژی ات یک مقدار رعب آور و شگفت انگیزه آدم دلش میخواد زود تر برسه به آخرش ببینه چی میشه. مننظر یه اتفاقی همش...
بگذرم فضای این داستان منو یاد فضای داستان های کمیک استریپ " ماجراهای آقای کا" ی مانا نیستانی مینداخت. البته اون طنزآلود هم بود در عین رعب آوری!!!

کارت خوب بود

بله ... می شه به هر لحظه مثل یک اتفاق نگاه کرد! نمی شه؟ می شه دیگه... یعنی شده که بشه...
ممنون

ص.ش پنج‌شنبه 24 فروردین 1391 ساعت 10:51 http://radefekr.blogfa.com


مرزها را ما تعیین می کنیم.

گاهی نامشخصند!

میله بدون پرچم پنج‌شنبه 24 فروردین 1391 ساعت 13:52

سلام
نمی دانم چرا مطمئن بودم که کامنتی در اینجا نوشتم و جواب تو را هم دیدم! تا حالا شده این حس بهت دست بدهد! در هرصورت کامنت را کسی می دهد که چیزی برای دادن داشته باشد یا به عبارتی شاید هم کامنت را کسی می دهد که چیزی برای ندادن داشته باشد
به هرحال چاقو خوردتیم رفیق

ما خیلی مخلصیم رفیق :)

فرواک جمعه 25 فروردین 1391 ساعت 10:11 http://farvak.persianblog.ir

بارها و بارها یک خواب تکراری را دیده ام و بارها برام اتفاق افتاده که بعد یک اتفاق حس کردم قبلاً برام رخ داده. خواب های آشفته از ذهن آشفته مان برمی خیزند. مثل زمانی که بیمار هستیم. یا خیلی اندیشیده ایم.
در کل فضای داستان رو خوب توصیف کردی. جنگل مه آلود و لوکه ی سگ ها رو خوب تجسم کردم. زبان داستان هم روایت گونه است. اما می دونی داستان به یک پیش زمینه ی ذهنی نیاز دارد. اینکه منشا این اوهام از کجاست؟ همان دوست؟ تنهایی؟ تو قسمت سوم باید بهش اشاره بشه. پایان بندی خوب بود. متن هم به نظرم به ویرایش کلی نیاز ندارد.

کامنت خوبی بود... در واقع به نکته های خوبی اشاره کردی. ممنون.
اینکه ریشه ی این وهم کجاست را باید از دل ِ کلمات ِ این داستان در آورد... ریشه ی کابوس های اینچنینی اگر کاملن مشخص باشد که دیگر روانشناسان باید بروند و در خانه بنشینند! :)

پری غلامی(تاول) جمعه 25 فروردین 1391 ساعت 23:52 http://www.taval1.blogfa.com

سلام قربان
اگر اهل داستانید تشریف بیاورید

پری غلامی جمعه 25 فروردین 1391 ساعت 23:56 http://www.taval1.blogfa.com

سلام کامنت قبلی را عجولانه نوشتم . موضوعات وب را دیدم که داستان می نویسید یکی دو کار را هم خوندم اما باید دوباره برگردم
لطفن تشریف بیاورید و نقد کنید. منتظرم دوست عزیز

!!

خلیل شنبه 26 فروردین 1391 ساعت 08:10 http://hazer3.blogfa.com

سلام،

بالاخره فهمیدی خوابی یا نه؟

از این شوخی گذشته، بافت قشنگی دارد داستانت.

شاید هنوز خوابیم.
ممنون :)

فاطمه پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 12:28


واقعا تجربیات خودم را دیدم. تجربیات بیداری هنگام خواب یا رویاها و تصاویر روشن که مرز مشخصی با توهمات ندارند. به راستی که محتوای خوابها و نمادهای ان شاهدی بر ارزوها و امیال و ترس ها و تعارضها هستند.

به قول فروید رویاها شاهراهی به سمت ناخودآگاهند.

این تجربیات آنقدر جالب و وحشتناکند که کلمات قادر به توصیف آن نیستند . فقط باید آن را حس کرد. هرچند که در لای توصیفاتت دوباره آن را حس کردم.

مغز کهنه آدمی چنان جزیی ترین حوداث را از بدو تولد در خود ضبط نموده که هر چند خاطره ای روشن و آگاه از آن نداریم اما در قالب رویاها و تصاویر و مکان ها ی آشنا ؛ چنان که گویی آن را از قبل دیده ایم ، ما را به تفکر بیشتر وا می دارد، که فراتر از این مرزها چیز هایی هستند که باید به آن معتقد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد